17 Temmuz 2009 Cuma

Gecikmiş Bir Doğumgünü Kutlaması


Dünya tarihinde hakkı en kötü biçimde yenmiş adamlardan birinin doğumgünüydü geçen 10 Temmuz'da.. Hepimizin saygıyla andığı birçok mucitten çok daha fazla iş başarmış olsa da, pek azımız adını ve neler yapmış olduğunu biliriz.. Nikola Tesla'dan bahsediyorum.

Buluşları bazı para babalarının işine gelmediği için hiçbir zaman yeterince maddi-manevi destek görmemiştir kendisinin. Hala çok sevgili Edison amcanın tasarladığı ampülü kullanıyoruz, fakat bu fikrin Tesla'dan aşırma olduğunu pek azımız biliyoruz. Neler başarmış olduğunu bu yazıda ayrıntılı olarak anlatmayacağım, zaten isteyen verdiğim bağlantıdan ve daha fazlasından istediğine ulaşır.. Benim değinmek istediğim konu, bugün bile, hala, tarihteki bazı adamlara gereğinden fazla önem verilirken, kimilerinin bir tabu gibi adlarının anılmaması. Bunun yine bir numaralı suçlusunun medya olduğuna inanıyorum.

Medyayı da hepten günah keçisi yapmış gibi görünebilirim, fakat eğer ortada bir suç varsa ve bu suça ortak olmadan, karşı ataklarla bu suçu ortadan kaldırabilecek gücü varken bunu yapmıyorsa, kesinlikle suçludur bana göre. Eğer tarih kitapları, bilim insanları, bu adamı kimi sebeplerle anmak istemiyorsa, ve bu konuda insanları bilgilendirmiyorsa, o zaman bunu medya pek güzel yapabilir.

Günümüze kadar sanırım Nikola Tesla'dan bahseden ve geniş kitlelere en çok ulaşabilmiş yapım, The Prestige filmiydi. Hem de kendisini David Bowie pek güzel oynamıştı. Ben şahsen bundan başka bir yapım bilmiyorum. Belki birkaç belgesel vardır hakkında.

Bu konuya değinme isteği içimde birkaç gün önce Bilim ve Teknoloji ile ilgili bir derste, hem de tam Tesla'nın doğumgününde, hocanın teknolojinin evlerimize ulaşma ve yaşam biçimlerimizi etkileme konusunda verdiği örnekte, Edison'dan bahsederken, Tesla'nın adını hiç anmaması üzerine doğdu. Türkiye'nin en iyi üniversitelerinden birinde, böyle önemli bir konuda ders verme yetisine sahip bir hocanın, bu "yanlış" ya da "eksik" bilgiyi, hala öğrencilerine empoze ediyor olması gerçekten çok düşündürücü..

Sağolsun Google, 10 Temmuz günü giriş sayfası için bir Tesla teması kullanmıştı. Aslında bu yazıyı ben de o gün yazmak niyetindeydim. Neyse, geç de olsa, bu kadar önemli işlere imza atmış, 700'den fazla patentli buluşu olan Nikola Tesla'yı mutlaka anmak gerek diye düşündüm.

Hiç yorum yok: